Öne Çıkan Yayın

BOSNA'DA YAŞAM (AVANTAJLAR / DEZAVANTAJLAR)

İnsanın yabancı ülkede yaşamasının hem avantajları hem de zorlukları var. Öncelikle farklı bir kültürü, farklı bir milleti tanımak cidden...

23 Haziran 2015 Salı

BOŞNAK MÜZİĞİ


Farklı dildeki müziklerin çoğunu severim. Hatta Latin müziğinden Hint müziğine, Arap müziğinden Rum ezgilerine, Uzak Doğu ritimlerine kadar geniş bir dinleti yelpazem var. Ancak Slav dillerinde müzik dinlemişliğim pek yoktu. Sanırım Boşnak müziği denince Türkiye'de yalnızca Goran Bregoviç (Ederlezi parçası meşhur ve karakteristik) tanınıyor. 

Ülkeye gelmeden önce internette yaptığım araştırmalar sonucunda Eurovision şarkılarından ufak seçmeler yapıp dinlemiştim. 
Hata Mari Hari’nin Lejla’sı, Maya Sar’ın "Korake ti Znam" şarkısı slow şarkılar arasında en sevdiklerim olmuştu. Çokça dinlemekten sözlerini birkaç günde ezberlemiştim. Sonra ülkenin sevilen şarkıcısı Dino Merlin’den şarkılar dinlemeye başladım. Dino Merlin aşk dışındaki temaları da şarkılarında işleyen, belli bir çizgisi olan saygın bir şarkıcı. Daha sonra üniversite eğitimini Bosna'da tamamlayan mesai arkadaşlarım sayesinde Al Dino’yu tanıdım ve nefis parçalarını dinledim. 




Geleneksel şarkıları araştırdığımda Sevdalinkaları yani melankolik aşk şarkılarını buldum. Sevdalinkalar belli müzik aletleriyle (akordeon, gitar, keman, klarnet) çalındığından ülkenin kültürünü daha iyi yansıtıyor. Şarkıcılarının sesleri ise bizim halk müziği sanatçılarımızın seslerini andırırcasına titrek ve nağmeli. Kadir Kurtagić, Emina Ahmedhodžić, Hašim Muharemović ve Muhamed Mešanović-Hamić meşhur Sevdalinka sanatçılarından.








Açıkçası Boşnak müziğine ilk dinleyişte vurulduğumu söyleyemem. Nitekim Slav müziği belli müzik türleri gibi evrensel ve popüler değil. Bu yüzden kulağıma hoş gelen ezgileri bulmam zaman alıyor. Televizyonda rastladıklarım ya fazla modern yada çok kalitesiz. İnternetin yanı sıra gençlere sorarak iyi müziklere ulaşmaya çalışıyorum. Müzik dil öğrenmeye ciddi anlamda yardımcı oluyor, bazı ifadeleri ezberlediğim şarkı sözleri sayesinde oturtuyorum. 




http://www.bosnawi.ba/index.php?option=com_k2&view=item&id=539:bosnian-sevdalinka-queen-fairy-of-balkan-melancholy&lang=en

(Daha fazla Sevdalinka için Melika Salihbeg'in web sayfasındaki linki tıklayabilirsiniz.)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder